تبلیغات
فطرت بیدار - پیشنهاد کتاب|نظریه ها و پژوهش های ارتباط جمعی
رندان تشنه‌لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت
 
آخرین نوشته ها
 
پیوندهای روزانه
پیشنهاد کتاب|نظریه ها و پژوهش های ارتباط جمعی
نظریه ها و پژوهش های ارتباط جمعی
  • نویسنده: الکسیس اس. تن
  • مترجم: نعیم بدیعی
  • ناشر: انتشارات همشهری

آقای تن در دیباچه کتاب، انگیزه خود از تالیف این کتاب را فقدان "کتاب درسی" مناسب برای دانشجویان بیان می کند و می گوید:

"هر سال در ابتدای سال تحصیلی این گله را از دانشجویان درباره ی فقدان مطالب منسجم و مقاله های غیر جامع نشریه ها می شنوم."

البته این روزها، کتاب های بسیاری در موضوع روش های پژوهش در میدان انقلاب وجود دارد اما  "کتاب درسی" چیز دیگری است آن هم کتابی که نویسنده آن می گوید:

"رویکرد من برای نگارش کتاب، روش معلم‌وارانه ارسطو در ارائه مباحث منطقی است. ... اکثر بخش ها با بحث پیرامون اصول کلی آغاز می شود که منتهی به شواهد مطالعات مشخص این اصول می گردد. سپس، شواهد خلاصه شده و اصول اولیه بر مبنای یافته های پژوهش ها مورد ارزشیابی قرار می گیرد."

البته این کتاب مزیت دیگری نیز دارد که همان هدف اصلی نویسنده از کتاب است:

"ارائه و پیوند دادن نتایج پژوهش های مهم ارتباطات در چارچوب نظری که برای خوانندگانی که سابقه ی کم و ناچیزی از دروس نظریه های ارتباطات، روش شناسی و یا آمار دارند، قابل استفاده باشد."

پس هم‌کدرشته ای های عزیز که مشغول کار پرسشنامه خود هستند، این کتاب را دریابند!

فهرست کتاب:

دربارة نویسنده و مترجم              

دیباچه

 

فصل اول: علم ارتباط جمعی         

تعریف حوزه               

  نگاه تاریخی؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

روش علمی و نظریه در ارتباط جمعی

  روش‏های اثبات؛ روش علمی؛ مبانی تجربی علم؛ منطق و روش علمی استفاده از روش علمی؛ ارزش روش علمی در ارتباط جمعی؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

روش‏های تحقیق در ارتباط جمعی

   ارزشیابی روش‏های تحقیق؛ فرضیه آزمایی؛ آزمایش‏های تجربی؛ ارزشیابی آزمایش‏ها؛ بررسی میدانی؛ تحلیل‏محتوا؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

ارتباط و ارتباط جمعی

  الگوی ریاضی شنون و ویور؛ الگوی روانشناسی اجتماعی نیوکام؛ الگوی عمومی وستلی و مک‌لین؛ الگوی مبادله‏ای ارتباط؛ ارتباط جمعی؛ چرا ارتباط برقرار کنیم؟ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

 

فصل دوم: ارتباط و اقناع

نگرش‏ها، رفتار و ارتباط

  الگو‏های اقناع؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

نظریه‏‏های ارتباط و اقناع

  نظریة یادگیری؛ نظریة کارکردی "کلمن"؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

منابع ارتباط

  ویژگی‏های منبع؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

پیام‏ها

پژوهش؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

رسانه‏‏ها

حالت ارتباطی، درک و تغییر نگرش؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

مخاطبان

دریافت پیام؛ پژوهش‏های دریافت پیام؛ اقناع و ویژگی‏های شخصیتی مخاطب؛ پژوهش‏های مربوط به شخصیت و متقاعدسازی؛ تأثیر مخاطبان بر ارتباط‏گر؛ پژوهش‏های مربوط به تأثیر مخاطبان؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

نگرش‏ها و رفتار

مغالطة مطابقت مورد انتظار؟؛ نگرش‏ها می‏توانند رفتار را پیش‏بینی کنند؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

 

فصل سوم: ارتباط جمعی و جامعه‌پذیری

یادگیری از رسانه‏‏های جمعی

نظریۀ یادگیری اجتماعی؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

خشونت تلویزیونی و پرخاشگری

  خشونت تلویزیونی؛ آثار خشونت تلویزیونی؛ پژوهش‏ها؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

آثار موافق اصول اجتماعی تلویزیون

آثار شناختی موافق اصول اجتماعی؛ یادگیری رفتار‏های موافق اصول اجتماعی؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

شکل‌گیری واقعیت‏های اجتماعی با رسانه‏‏های جمعی 

خشونت تلویزیونی و نگرانی بینندگان از جرم‏ها؛ کلیشه‏‏های جنسیتی در تلویزیون؛ کلیشه‏‏های قومی در تلویزیون؛ رفاه و زیبایی در تلویزیون؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

ارتباط جمعی و جامعه‏پذیری سیاسی

جامعه‏پذیری سیاسی همانند یادگیری اجتماعی؛ یادگیری نگرش‏ها و رفتار‏های سیاسی از رسانه‏‏های جمعی؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

 

فصل چهارم: دو الگوی نظری متفاوت

همسوگرایی

منشأ الگوی همسوگرایی؛ الگوی همسوگرایی؛ پژوهش؛ خلاصه؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

استفاده و رضامندی از رسانه‏‏های جمعی

نیازهای مخاطبان و محیط اجتماعی؛ نیازهای مخاطبان و کارکردهای رسانه‏‏ها؛ استفاده از رسانه‏‏های جمعی؛ پژوهش؛ سؤال‏های بخش؛ یادداشت‌ها

 

نمایه موضوعی

 

 


پشت جلد کتاب:

افزایش تولید پژوهش‌های متخصصان ارتباطات منتهی به افزایش نشریه‌هایی در این رشته شده است. متأسفانه، برای دانشجویان دورة کارشناسی و دانشجویان سال‌های اول تحصیلات تکمیلی ارتباطات اجتماعی، و حتی برای افراد شاغل در حرفه، بسیاری از این نشریه‌ها، یافته‌های پژوهش‌ها را با زبانی بسیار فنی و علمی گزارش می‌کنند که کوتاه، دقیق و مختصر است، اما برای خوانندگانی که سابقة دروس نظریه‌های ارتباطات، روش‌شناسی و آمار ندارند، بسیار نامفهوم است. بنابراین، هدف اصلی کتاب حاضر این است: ارائه و پیوند دادن نتایج پژوهش‌های مهم ارتباطات در چارچوب نظری که برای خوانندگانی که سابقة کم و ناچیزی از دروس نظریه‌های ارتباطات، روش‌شناسی و یا آمار دارند، قابل مشاهده باشد.



بفرمایید دیدگاه خود را بنگارید
ابراهیم دوشنبه 18 اسفند 1393 12:03 ب.ظ
سلام
خوب بود ... ممنون
علی زرودی پاسخ داد:
خواهش
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
قسمت فارسی پایگاه